AIR BAND

 

 

Veľa malých letísk, ktoré nemajú kontrolné veže používajú takzvanú UNICOM frekvenciu. Medzi často používané frekvencie UNICOMu patria nasledovné: 122.900  122.950. 122.700, 122.725, 122.800, 122.975, 123.000 MHz.

Veľké letiská majú zriadenú väčšinu z nasledovných pozícií (pracovísk):

Clearance Delivery – schvaľuje letový plán pre IFR lety

Ground – Riadi pojazd po letisku, preberá lietadlá žiadajúce štart od Delivery a pristavájúce od Tower.

Tower – riadi odlety a prílety (pokiaľ fotíte na letisku, tak toto je tá správna frekvencia, kde sa dozviete kto priletí, resp. štartuje)

Radar – predáva lietadlá Tower a riadi rozostupy a priblíženia na pristátie

Control – riadi lietadlá na letových cestách, zabezpečuje rozostupy

ATIS - Automatic Terminal Information Service – informácie o počasí a stave prevádzky na letisku

INFO – riadi VFR lety v letiskovom okrsku

Letecké frekvencie

Všetka komunikácia prebieha medzi 108 a 137 MHz. Kanály sú v rozostupe 25kHz (12.5, alebo 8.33) a použitá je Amplitúdová Modulácia (AM). Toto pásmo je rozdelené na podpásma z ktorých hlavné sú vyhradené nasledovne:

  • Navigačné zariadenia: 108-118 MHz – nie je tu hlasová komunikácia a teda táto časť pásma nie je zaujímavá (asi by vás nebavilo počúvať ILS, VOR a pod…)
  • ATC - Air Traffic Control: 118-122, 123.6-128.8, 132-135.975 MHz Na týchto frekvenciách nájdete väčšinu pracovísk Tower, ATIS, Ground, Clearance Delivery, Approach Control, Departure Control
  • Špeciálne použitie: 122-123.575 MHz toto podpásmo pokrýva Unicom, Multicom, komunikáciu pri leteckých prehliadkach a pod. Tieto frekvencie hľadajte na neriadených letiskách. 

 

 

Letecké meteorologické Informácie sa delia delia na dva typy:
 

1. METAR čo sú pravidelné letiskové meteo správy, môžu byť vysielané som špeciálnym kódom pomocou digitálneho systému ACARS  alebo môžu byť rozkódované ako  zvukové hlásenie - VOLMET Alebo ATIS
2. SIGMET Informácie o meteorologických javoch km tratí, ktoré môžu ovplyvniť bezpečnosť letovej prevádzky
 
Letecké meteorologické vysielanie sa deli na dva typy - VOLMET a ATIS.
VOLMET (Letecké meteorologické Informácie pre lietadlo letu ZA)
Najčastejšie zdroj informácií pre tieto stanice bývajú dekódované METAR Informácie doplnené o SIGMET. Tieto stanice nás informujú o dôležitých fyzikálnych veličinách poveternostných podmienkach s oneskorením Max. 2 Hodiny. U nás vysielajú z Bratislavy dve stanice. Na frekvencii 125.525 MHz sú hlásené METAR Informácie z miestnych civilných letísk SR na 128.600 MHz sú hlásené Informácie z hlavných zahraničných letísk.
ATIS (Automatic Terminal Information Service) tieto stanice vysielajú podrobné Informácie o príslušnom letisku, tj nielen vsetky Informácie METAR a SIGMET, ale upresnenie situácie na všetkých dráhach prevádzkovaných na letisku. Je tu výpočet všetkých dráh, ktoré sú v prevádzke, prípadne, ktoré sú z nejakého dôvodu uzavreté. Sled udávaných informácií je v podstate rovnaký ako  u Volmetu (presnejšie METAR).
 
Meteo hlásenie o sebe skladá z niekoľkých infomácií tie sú definované nasledovne foneticky:
1. QTH Názov letiska - METAR ... (Napr. "METAR PRAHA")
 
2. QTR Čas Meranie - vystavené v ... (Napr. "vystavené v jednu nulu, tri nula" - vydané v 10:30)  môže byť aj bez "Vydané v"
 
3. VIETOR Smer degradácie v uzloch - WIND ... Stupňov, ... Uzly (napr. "WIND jedna nula nula stupňov, Jeden šiestich uzlov" - vietor 100 stupňov, 16 uzlov), prípadne o sebe udáva premenlivý vietor  ... A ... (Napr. "WIND premenlivý ONE ZERO ZERO ZERO A jedna dve, jeden šesť uzlov" - vietor premenlivý Medzi 100 120 stupnov, rýchosť 16 uzlov)
 
4. VIDITEĽNOSŤ všeobecná - VISIBILITY ... (Kilo) metrov prípadne doplnené o "alebo viac" - vo vyšších (napr. "viditeľnosť jedna nula kilometrov alebo viac" - viditeľnosť 10 km alebo viac)
 
5. Dráhová VIDITEĽNOSŤ (udáva o sebe podľa potreby) - RVR DRÁHA ... , ... METERS v prípade nemenných podmienok sebe prevzatia udáva NO Distant tendencie (nemení sa)
V prípade hmly na dráhe o sebe udáva u staníc ATIS prevzatie Vertical Visibility (Vertikálne viditeľnosť) v metroch. To je veľmi dôležitý údaj, pretože o sebe podľa neho rozhodujú Piloti, či vôbec môžu na letisku pristáť (to je dané kategóriou letiska a predovšetkým lietadla). Ak napríklad klesne Na Ruzyně Vertikálne viditeľnosť Na dráhe 24 pod 75m, je dráha pre pristátie nepoužiteľná  a letisko je zatvorené.
 
6. Dážď a  ine Fenomény (udáva sa len v  prípade ak je to potrebné) - RAIN (dažď), Light Rain (Slabý dest), Snow (sneh), Light Snow (slabé sneženie), Heavy Fog (silná hmla), LIGHT FOG (mlhavé), FREEZING FOG (mrznúci hmla), THUNDERSTORM (búrka), SHOWER (prehánka) .. POD.
 
7. Oblačnosť - je rozdelená do 5 základných stupňov: SKY CLEAR (0/8) Few (1/8 -2 / 8) SCATTERED (3/8- 4/8) Broken (08/5-8/7) OVERCAST (8 / 8). Tento údaj môže byť doplnený o výškový údaj, ak saoblačnosť  objavuje vo viacerých vrstvách.  (Napr.: "SCATTERED 3000 FEET, BROKEN 6000 FEET")
 
8. TEPLOTA - TEMPERATURE ... Stupňov; prípadne v zime pred hodnotou MÍNUS
 
9. Rosný bod - DEW POINT ... Stupňov; prípadne v zime pred hodnotou MÍNUS
 
10. ATMOSFÉRICKÝ TLAK (korigovaný) - QNH ... Hektopascalov (v Amerike používajú jednotky "MILIBARS")
 
11. Práve prebiehajúce fenomény (udáva sa podľa potreby) - RECENT THUNDERSTORM (práve prebehla búrka), RECENT SHOWER (práve prešla prehánka), ... a pod.
 
12. PREDPOVEĎ POČASIA (TREND) - NOSIG (počasie nemenné), NO SIGNIFICANT WEATHER (Kladna zmena počasia), BECOMING (očakáva sebe dlhodobejšie zmena počasia), TEMPORARY (očakáva sebe krátkodobá zmena počasia)
Ak je jasné slnečné počasie viditeľnosť je nad 10 km, udáva o sebe "CAVOK OK"
 
Druhy fonetického vysielania meteorologických informácií:


Letecké meteo počasie sa rozdeľuje na štyri typy vysielania:


1. LIVE najstaršie, ale stale este používaný druh oznamovania informácií je živé vysielanie. Tzn. operátor (ka) číta meteo Informácie "naživo". Toto zastaralé vysielanie je možné počuť ka krátkych vlnách predovšetkým z letísk bývalého sovietskeho  zväzu. Môžete počuť  ako operátorky listujú papiere s informáciami výnimočne je počuteľné, že nie sú v úplne  triezvom stave :-)


2. LOOP vysielanie je prehrávanie už natočenej slučky. tzn. Operátor nahovorí aktuálne meteo Informácie tie sú neustále vysielané do doby, kedy Operátor opät natočí Informácie aktualizované. Tento druh vysielania využíva často Americká Armáda na Nemeckých základniach. Operátor Na aktuálnej veží nakomentuje Informácie tie sú neustále dokola vysielané na frekvencii ATIS. Je teda možné na frekvencii ATIS počuť mužský aj ženský hlas.


3. PC VOICE v súčasnej Európe najrozšírenejší spôsob je to polodigitálne skladanie meteo informácií. Dopredu sú nahovorené čísla, slová či cele vety a pomocou počítača sa zoradia príslušná slová  a vety tak za sebou že cela sprava znie ako keby ju komentoval človek, ale intonácia hlasov veľmi neprirodzená, ale bez problémov zrozumiteľná.


4. VOCODER je používaný len na niektorých moderných letiskách. Je to kompletná generácia celého hlásenia pomocou počítačového vocoderu. Ľudský hlas tu nie je vôbec zastúpený a meteo Informácie sa skladajú  i generujú priamo počítačom.
 
 
Stanice VOLMET je možné započuť na väčšom území, pretože sú vysielače umiestnené často  v kopcoch. Informácie o ich kmitočtoch je možné nájsť na internete. Stanice ATIS vysielajú veľmi často primo z letiska nemajú preto za normalnych podmienok príliš veľký dosah. Frekvencie týchto Staníc najčastejšie nájdete v príručke AIP (sekcia "AD") príslušnej krajiny a príslušného letiska. Tretou  zaujímavou skupinou zdrojov meteo informácií sú samotné VKV rádiové majáky VOR. Stanice VOLMET nie sú z hľadiska archivácie príliš zaujímavé. Ku zmenám vysielania dochádza len veľmi zriedka  (typ hlasov alebo správ). Stanice ATIS sú na tom oveľa lepšie. Veľmi často bývajú slučky nahrávané rôznymi operátormi, často môžete v nahrávke počuť aj pozadie počas nahrávania. Obsah informácií sa často meni. Bezpochyby najvzácnejším hlásením, ktoré môžete počuť na medzinárodnom letisku je "AIRPORT IS CLOSED" - letisko je uzavreté. V prípade Letisko Ruzyně, môžete túto hlášku nahrať tak raz ci dvakrát do roka. Väčšinou je to spôsobené počasím alebo letná silná búrka alebo jesenná veľmi hustá prízemná hmla, alebo tiež  silné sneženie, kedy čističmi nestačia odpratávať ranveje). Veľmi vzácnou nahrávkou však zostáva zastarané VOR s ATIS. Týchto "hovoriacich" rádiomajákov veľa po európe nie je a ich kvalitná nahrávka, kedy je krásne počuť telegrafickú Identifikáciu a  dobre zrozumiteľný ATIS (hovorené slovo býva Dosť tlmené, aby neovplyvňovalo signál majáku)

 

 I. VHF Letecké pásmo:

- 118.250 Malacky, Military

- 118.300 Bratislava, Tower

- 118.700 Bratislava,Tower

- 118.825 Malacky, Tower

- 118.900 Poprad, Tower

- 119.150 Sliač, Tower

- 120.400 Košice, Tower

- 120.750 Trenčín, Tower

- 121.700 Ground, pohyb po letisku BA

- 122.900 Sliač, Tower

- 123.100 Letecká záchranná služba, SAR

- 124.150 Žilina, Tower

- 125.450 Piešťany, Tower

- 125.700 BA Radar do FL 250

- 126.200 Volmet, TX Štrbské pleso

- 130.000 BA, Military

- 132.250 BA, Radar do FL 450

- 135.000 Zvolen, Military

- 136.950 BA, Tower

 

 

II.UHF Letecké pásmo:

- 250.850 German Air Force (Air-Air) training

- 261.000 Polish MACC ("Power City") + AWACS ("Magic")

- 275.825 German Air Force training + AWACS ("Magic")

- 278.525 German Air Force

- 324.125 MACC ?

- 324.525 Rhein Control MIL

- 387.650 Tower, Military SK

    

 

 

 

 

 

 

Diskusná téma: AIR BAND

Dátum: 17.03.2014

Vložil: OM1AMM

Titulok: Re:aktual

Tak asi maš viac informacií k teme tak treba to sem zverejniť a nie iba mudrovať... No asi by si sa divil že stanica aj v nemecku sa daju zachytiť pri spravnom vybavení.. A UHF pasmo neviem že by tam chýbali nejaké konkretne frekvencie ktoré máš na mysli

Dátum: 03.04.2014

Vložil: Mato MI

Titulok: Re:Re:aktual

No k teme mam len jednu informaciu, treba zapnut radio a pocuvat, ak niekto nedokaze zachytit stanicu vysielajucu na Slovensku, alebo v blizkom okoli Madarsko, Polsko atd. v pasme AIR-UHF, tak ziadnu stanicu ba ani lietadlo z Nemecka nezychyti a nepomoze mu ani ziadne specialne vybavenie, viem ze su to tvrde slova, za ktorymi si stojim a nieje to ziadne mudrovanie, len maly stuchanec na to, aby ten kto sa o toto pasmo zaujima zapol radio a necakal na to, ze mu tu niekto vypise vsetky frekvencie.

Dátum: 03.09.2013

Vložil: rudixxx

Titulok: oprava TWR tatry

primárna 121,350
volmet cele slovensko 126,200 MHz

Dátum: 23.06.2013

Vložil: airband

Titulok: oprava

Piestany Tower je 118575 kHz

Dátum: 16.03.2014

Vložil: Pato

Titulok: Re:oprava

Ved Piestany mali frekvenciu 125.500

Dátum: 16.03.2014

Vložil: Pato

Titulok: Re:Re:oprava

pardon oprava 125.450

<< 410 | 411 | 412 | 413 | 414

Pridať nový príspevok