Have you ever considered writing an ebook or guest authoring on other blogs? I have a blog based upon on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my visitors would appreciate your work. If you're even remotely interested, feel free to shoot me an e mail. kalla händer och fötter orsak depha.teswomango.com/map15.php
AIR BAND
Veľa malých letísk, ktoré nemajú kontrolné veže používajú takzvanú UNICOM frekvenciu. Medzi často používané frekvencie UNICOMu patria nasledovné: 122.900 122.950. 122.700, 122.725, 122.800, 122.975, 123.000 MHz.
Veľké letiská majú zriadenú väčšinu z nasledovných pozícií (pracovísk):
Clearance Delivery – schvaľuje letový plán pre IFR lety
Ground – Riadi pojazd po letisku, preberá lietadlá žiadajúce štart od Delivery a pristavájúce od Tower.
Tower – riadi odlety a prílety (pokiaľ fotíte na letisku, tak toto je tá správna frekvencia, kde sa dozviete kto priletí, resp. štartuje)
Radar – predáva lietadlá Tower a riadi rozostupy a priblíženia na pristátie
Control – riadi lietadlá na letových cestách, zabezpečuje rozostupy
ATIS - Automatic Terminal Information Service – informácie o počasí a stave prevádzky na letisku
INFO – riadi VFR lety v letiskovom okrsku
Letecké frekvencie
Všetka komunikácia prebieha medzi 108 a 137 MHz. Kanály sú v rozostupe 25kHz (12.5, alebo 8.33) a použitá je Amplitúdová Modulácia (AM). Toto pásmo je rozdelené na podpásma z ktorých hlavné sú vyhradené nasledovne:
- Navigačné zariadenia: 108-118 MHz – nie je tu hlasová komunikácia a teda táto časť pásma nie je zaujímavá (asi by vás nebavilo počúvať ILS, VOR a pod…)
- ATC - Air Traffic Control: 118-122, 123.6-128.8, 132-135.975 MHz Na týchto frekvenciách nájdete väčšinu pracovísk Tower, ATIS, Ground, Clearance Delivery, Approach Control, Departure Control
- Špeciálne použitie: 122-123.575 MHz toto podpásmo pokrýva Unicom, Multicom, komunikáciu pri leteckých prehliadkach a pod. Tieto frekvencie hľadajte na neriadených letiskách.
Letecké meteorologické Informácie sa delia delia na dva typy:
1. METAR čo sú pravidelné letiskové meteo správy, môžu byť vysielané som špeciálnym kódom pomocou digitálneho systému ACARS alebo môžu byť rozkódované ako zvukové hlásenie - VOLMET Alebo ATIS
2. SIGMET Informácie o meteorologických javoch km tratí, ktoré môžu ovplyvniť bezpečnosť letovej prevádzky
Letecké meteorologické vysielanie sa deli na dva typy - VOLMET a ATIS.
VOLMET (Letecké meteorologické Informácie pre lietadlo letu ZA)
Najčastejšie zdroj informácií pre tieto stanice bývajú dekódované METAR Informácie doplnené o SIGMET. Tieto stanice nás informujú o dôležitých fyzikálnych veličinách poveternostných podmienkach s oneskorením Max. 2 Hodiny. U nás vysielajú z Bratislavy dve stanice. Na frekvencii 125.525 MHz sú hlásené METAR Informácie z miestnych civilných letísk SR na 128.600 MHz sú hlásené Informácie z hlavných zahraničných letísk.
ATIS (Automatic Terminal Information Service) tieto stanice vysielajú podrobné Informácie o príslušnom letisku, tj nielen vsetky Informácie METAR a SIGMET, ale upresnenie situácie na všetkých dráhach prevádzkovaných na letisku. Je tu výpočet všetkých dráh, ktoré sú v prevádzke, prípadne, ktoré sú z nejakého dôvodu uzavreté. Sled udávaných informácií je v podstate rovnaký ako u Volmetu (presnejšie METAR).
Meteo hlásenie o sebe skladá z niekoľkých infomácií tie sú definované nasledovne foneticky:
1. QTH Názov letiska - METAR ... (Napr. "METAR PRAHA")
2. QTR Čas Meranie - vystavené v ... (Napr. "vystavené v jednu nulu, tri nula" - vydané v 10:30) môže byť aj bez "Vydané v"
3. VIETOR Smer degradácie v uzloch - WIND ... Stupňov, ... Uzly (napr. "WIND jedna nula nula stupňov, Jeden šiestich uzlov" - vietor 100 stupňov, 16 uzlov), prípadne o sebe udáva premenlivý vietor ... A ... (Napr. "WIND premenlivý ONE ZERO ZERO ZERO A jedna dve, jeden šesť uzlov" - vietor premenlivý Medzi 100 120 stupnov, rýchosť 16 uzlov)
4. VIDITEĽNOSŤ všeobecná - VISIBILITY ... (Kilo) metrov prípadne doplnené o "alebo viac" - vo vyšších (napr. "viditeľnosť jedna nula kilometrov alebo viac" - viditeľnosť 10 km alebo viac)
5. Dráhová VIDITEĽNOSŤ (udáva o sebe podľa potreby) - RVR DRÁHA ... , ... METERS v prípade nemenných podmienok sebe prevzatia udáva NO Distant tendencie (nemení sa)
V prípade hmly na dráhe o sebe udáva u staníc ATIS prevzatie Vertical Visibility (Vertikálne viditeľnosť) v metroch. To je veľmi dôležitý údaj, pretože o sebe podľa neho rozhodujú Piloti, či vôbec môžu na letisku pristáť (to je dané kategóriou letiska a predovšetkým lietadla). Ak napríklad klesne Na Ruzyně Vertikálne viditeľnosť Na dráhe 24 pod 75m, je dráha pre pristátie nepoužiteľná a letisko je zatvorené.
6. Dážď a ine Fenomény (udáva sa len v prípade ak je to potrebné) - RAIN (dažď), Light Rain (Slabý dest), Snow (sneh), Light Snow (slabé sneženie), Heavy Fog (silná hmla), LIGHT FOG (mlhavé), FREEZING FOG (mrznúci hmla), THUNDERSTORM (búrka), SHOWER (prehánka) .. POD.
7. Oblačnosť - je rozdelená do 5 základných stupňov: SKY CLEAR (0/8) Few (1/8 -2 / 8) SCATTERED (3/8- 4/8) Broken (08/5-8/7) OVERCAST (8 / 8). Tento údaj môže byť doplnený o výškový údaj, ak saoblačnosť objavuje vo viacerých vrstvách. (Napr.: "SCATTERED 3000 FEET, BROKEN 6000 FEET")
8. TEPLOTA - TEMPERATURE ... Stupňov; prípadne v zime pred hodnotou MÍNUS
9. Rosný bod - DEW POINT ... Stupňov; prípadne v zime pred hodnotou MÍNUS
10. ATMOSFÉRICKÝ TLAK (korigovaný) - QNH ... Hektopascalov (v Amerike používajú jednotky "MILIBARS")
11. Práve prebiehajúce fenomény (udáva sa podľa potreby) - RECENT THUNDERSTORM (práve prebehla búrka), RECENT SHOWER (práve prešla prehánka), ... a pod.
12. PREDPOVEĎ POČASIA (TREND) - NOSIG (počasie nemenné), NO SIGNIFICANT WEATHER (Kladna zmena počasia), BECOMING (očakáva sebe dlhodobejšie zmena počasia), TEMPORARY (očakáva sebe krátkodobá zmena počasia)
Ak je jasné slnečné počasie viditeľnosť je nad 10 km, udáva o sebe "CAVOK OK"
Druhy fonetického vysielania meteorologických informácií:
Letecké meteo počasie sa rozdeľuje na štyri typy vysielania:
1. LIVE najstaršie, ale stale este používaný druh oznamovania informácií je živé vysielanie. Tzn. operátor (ka) číta meteo Informácie "naživo". Toto zastaralé vysielanie je možné počuť ka krátkych vlnách predovšetkým z letísk bývalého sovietskeho zväzu. Môžete počuť ako operátorky listujú papiere s informáciami výnimočne je počuteľné, že nie sú v úplne triezvom stave :-)
2. LOOP vysielanie je prehrávanie už natočenej slučky. tzn. Operátor nahovorí aktuálne meteo Informácie tie sú neustále vysielané do doby, kedy Operátor opät natočí Informácie aktualizované. Tento druh vysielania využíva často Americká Armáda na Nemeckých základniach. Operátor Na aktuálnej veží nakomentuje Informácie tie sú neustále dokola vysielané na frekvencii ATIS. Je teda možné na frekvencii ATIS počuť mužský aj ženský hlas.
3. PC VOICE v súčasnej Európe najrozšírenejší spôsob je to polodigitálne skladanie meteo informácií. Dopredu sú nahovorené čísla, slová či cele vety a pomocou počítača sa zoradia príslušná slová a vety tak za sebou že cela sprava znie ako keby ju komentoval človek, ale intonácia hlasov veľmi neprirodzená, ale bez problémov zrozumiteľná.
4. VOCODER je používaný len na niektorých moderných letiskách. Je to kompletná generácia celého hlásenia pomocou počítačového vocoderu. Ľudský hlas tu nie je vôbec zastúpený a meteo Informácie sa skladajú i generujú priamo počítačom.
Stanice VOLMET je možné započuť na väčšom území, pretože sú vysielače umiestnené často v kopcoch. Informácie o ich kmitočtoch je možné nájsť na internete. Stanice ATIS vysielajú veľmi často primo z letiska nemajú preto za normalnych podmienok príliš veľký dosah. Frekvencie týchto Staníc najčastejšie nájdete v príručke AIP (sekcia "AD") príslušnej krajiny a príslušného letiska. Tretou zaujímavou skupinou zdrojov meteo informácií sú samotné VKV rádiové majáky VOR. Stanice VOLMET nie sú z hľadiska archivácie príliš zaujímavé. Ku zmenám vysielania dochádza len veľmi zriedka (typ hlasov alebo správ). Stanice ATIS sú na tom oveľa lepšie. Veľmi často bývajú slučky nahrávané rôznymi operátormi, často môžete v nahrávke počuť aj pozadie počas nahrávania. Obsah informácií sa často meni. Bezpochyby najvzácnejším hlásením, ktoré môžete počuť na medzinárodnom letisku je "AIRPORT IS CLOSED" - letisko je uzavreté. V prípade Letisko Ruzyně, môžete túto hlášku nahrať tak raz ci dvakrát do roka. Väčšinou je to spôsobené počasím alebo letná silná búrka alebo jesenná veľmi hustá prízemná hmla, alebo tiež silné sneženie, kedy čističmi nestačia odpratávať ranveje). Veľmi vzácnou nahrávkou však zostáva zastarané VOR s ATIS. Týchto "hovoriacich" rádiomajákov veľa po európe nie je a ich kvalitná nahrávka, kedy je krásne počuť telegrafickú Identifikáciu a dobre zrozumiteľný ATIS (hovorené slovo býva Dosť tlmené, aby neovplyvňovalo signál majáku)
I. VHF Letecké pásmo:
- 118.250 Malacky, Military
- 118.300 Bratislava, Tower
- 118.700 Bratislava,Tower
- 118.825 Malacky, Tower
- 118.900 Poprad, Tower
- 119.150 Sliač, Tower
- 120.400 Košice, Tower
- 120.750 Trenčín, Tower
- 121.700 Ground, pohyb po letisku BA
- 122.900 Sliač, Tower
- 123.100 Letecká záchranná služba, SAR
- 124.150 Žilina, Tower
- 125.450 Piešťany, Tower
- 125.700 BA Radar do FL 250
- 126.200 Volmet, TX Štrbské pleso
- 130.000 BA, Military
- 132.250 BA, Radar do FL 450
- 135.000 Zvolen, Military
- 136.950 BA, Tower
II.UHF Letecké pásmo:
- 250.850 German Air Force (Air-Air) training
- 261.000 Polish MACC ("Power City") + AWACS ("Magic")
- 275.825 German Air Force training + AWACS ("Magic")
- 278.525 German Air Force
- 324.125 MACC ?
- 324.525 Rhein Control MIL
- 387.650 Tower, Military SK
Diskusná téma: AIR BAND
Dátum: 01.12.2021
Titulok: kalla händer och fötter orsak
Dátum: 30.11.2021
Titulok: vad händer i sundsvall
I think this is among the most vital info for me. And i am glad reading your article. But should remark on few general things, The web site style is wonderful, the articles is really excellent : D. Good job, cheers vad händer i sundsvall elan.prizsewoman.com/map11.php
Dátum: 24.11.2021
Titulok: skaljacka dam rea
Thanks for sharing your thoughts on. Regards skaljacka dam rea cetot.prizsewoman.com/map25.php
Dátum: 22.11.2021
Titulok: baka bullar recept
Hi there! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I am going to forward this article to him. Pretty sure he will have a very good read. Many thanks for sharing! baka bullar recept matchc.teswomango.com/map5.php
Dátum: 22.11.2021
Titulok: bäst i test täcksömsmaskin
Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, amazing blog! bäst i test täcksömsmaskin icfra.prizsewoman.com/map6.php
Dátum: 21.11.2021
Titulok: eksem på läpparna
Hi there, I enjoy reading all of your article. I like to write a little comment to support you. eksem på läpparna tipa.prizsewoman.com/map7.php
Dátum: 21.11.2021
Titulok: blödning dagen efter samlag
Thanks a bunch for sharing this with all of us you really know what you're speaking approximately! Bookmarked. Please also talk over with my site =). We could have a link trade agreement between us blödning dagen efter samlag cetot.prizsewoman.com/map21.php
Dátum: 20.11.2021
Titulok: länstidningen södertälje blåljus
It's going to be end of mine day, however before ending I am reading this great paragraph to increase my knowledge. länstidningen södertälje blåljus obgov.prizsewoman.com/map16.php
Dátum: 19.11.2021
Titulok: hur många nutrilett om dagen
I was curious if you ever thought of changing the layout of your website? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 pictures. Maybe you could space it out better? hur många nutrilett om dagen tara.sewomabest.com/map8.php